Не реєструйте нудні мелодії як ТМ

Розрізняльна здатність – базова вимога для реєстрації ТМ, але критерії визначення настільки індивідуальні та залежать від багатьох факторів, тому кожна справа, де суд досліджує розрізняльну здатність – джерело цих критеріїв. Особливо цінні ті справи, які стосуються нетрадиційних торговельних марок, адже до них вимоги, як правило, вищі, ніж до словесних чи комбінованих.

Перш ніж розповісти про рішення Суду ЄС про реєстрацію звукової торговельної марки, коротко нагадаю наскільки це унікальне явище. Раніше ми розказували про спробу Лабутен відстояти реєстрацію кольору як торговельної марки.

Non-traditional trademarks in EU court practice

До нетрадиційних позначень відносять звук, колір, аромат, фактуру, голограму та 3D форму. Всього 0,53% від загальної кількості торговельних марок, що поширені на всі країни ЄС є нетрадиційними, більшість з яких – об’ємні торговельні марки.

Справ CJEU щодо нетрадиційних позначень зовсім небагато:

2002 р. – невдала спроба реєстрації запаху по формулі C6H5-CH = CHCOOCH3 (Sieckmann C-273/00)

2002 р. – 3D форма товару Philips C-299/99  та 2010 р. – невдала спроба реєстрації форми червоної деталі конструктора Lego C-48/09

2003 р. – як правильно ідентифікувати звукову ТМ «Kukelekuuuuu» (спів півня – «кукареку») в справі Shield Mark C-283/01)

2003 р. – за яких умов помаранчевий колір, заявлений без контурів може бути ТМ Libertel C-104/01 а в 2004 р. – поєднання синього та жовтого кольорів у справі Heidelberger C-49/02).

В 2015 р. бразильська компанія Globo Comunicação e Participações отримала відмову в реєстрації звукової торговельної марки стосовно 09, 16, 38 та 41 класів товарів та послуг. Зокрема, звук мав бути використаний як мелодія для будильника чи телефона.

%d1%80%d1%96%d0%bd%d0%b3%d1%82%d0%be%d0%bd

Підстава для відмови – відсутність розрізняльної здатності, навіть більше – EUIPO назвало цей звук банальним та розповсюдженим рінгтоном, який не запам’ятовується споживачами.

Заявник оскаржив остаточну відмову, а CJEU Case T‑408/15 13 вересня 2016 року залишив рішення EUIPO про відмову в силі. Прослідкуємо за аргументацією суду.

Banal ringing sound that would go unnoticed by the target consumer

Взагалі, звук як засіб для розрізнення товарів чи послуг різних виробників є незвичним для споживачів. Однак, якщо мова йде про телебачення, ледь не кожен канал та телепрограма використовують звуковий контент (мелодію), щоб запам’ятатись глядачу. Звукове позначення як таке придатне для перетворення на асоціацію між послугою і її надавачем у свідомості споживача.

Суд врахував, що рівень уваги споживачів зазначених послуг варіюється від середнього до високого – це важлива характеристика для наступної оцінки розрізняльної здатності.

Заявник описав, що звук слід застосовувати як рінгтон і цей звук складається лише із двох однакових нот.

Як міг заявник сподіватись, що з таким рівнем уваги споживач здатен розрізнити звук тривалістю в дві однакові ноти?

Суд зауважив, що звук просто залишиться поза увагою споживача, оскільки є занадто коротким і банальним, щоб його запам’ятали і асоціювали із певною особою.

Такий звук буде сприйнято публікою суто як функція товару чи послуги, але не як вказівка на конкретного підприємця (an indication of commercial origin). Щодо функції – споживач, почувши цей короткий монотональний рінгтон, подумає, що це звук запуску комп’ютерної програми чи мобільного застосунку.

Суд вказує, що таке позначення: «is the ‘standard’ ringing sound with which all electronic devices equipped with a timer and all telephony apparatus are provided».

How could a sound mark be associated with the sale of paper?

Погоджуючись із вищенаведеним підходом в оцінці розрізняльної здатності, я не можу погодитись із судженням Апеляційної Палати EUIPO: «the goods in Class 16 which are, by definition, silent … the consumer is not used to recognising the origin of those goods on the basis of a sound or melody».

Звісно, нанесення звукової ТМ на друковане видання не є звичайною практикою ділового обороту, однак це не заважає при рекламуванні друкованих видань на телебаченні, радіо чи в Інтернеті використовувати певну мелодію, яка врешті решт буде асоціюватись у споживачів з конкретною особою.

Для цього не треба наносити позначення на сам товар, адже в 2016 році існує багато способів донести до споживача звукове повідомлення.

Україна близько десяти років практикує реєстрацію звукових ТМ і я брав участь у реєстрації 12-ти секундної мелодії для спонсорського ролику на різних медіа — Свідоцтво № 112835 (для товарів 33 і послуг 35 класів), на сайті Укрпатенту можна прослухати позначення, а не лише подивитись на нотний запис.

Якщо публікація сподобалась – поділіться нею і підписуйтесь, щоб першими читати нові статті.

Оформити підписку
Введіть адресу вашої електронної пошти та дізнавайтеся про нові публікації першими.
E-mail*
Нові коментарі
    Цей блог веде Іларіон Томаров with the little help from my friends, статті яких також публікуються тут. Кожен, хто публікує контент в нашому блозі є фахівцем в певній галузі чи питанні, тому ми не переказуємо законодавство чи студентські підручники, а намагаємось максимально конкретно і практично висвітлити проблему.

    Наша мета - поділитись корисними порадами і досвідом переважно в сфері цивільного права, та інших галузей, закликати до обговорення цікавих вам теми, ділитись своїм досвідом і надихнути на створення статей, які ви захочете опублікувати на legalshift.com.ua
    Наш контент - для кожного, хто шукає відповіді на юридичні питання в інтернеті, але не знає чи можна довіряти безкоштовним порадам в мережі.

    Особливість юридичних порад в тому, що через зміни в законодавстві вони можуть втратити актуальність в будь-який момент, а також в тому, що кожна ситуація і кожний клієнт по своєму унікальні і потребують індивідуального підходу.

    Саме тому ми можемо гарантувати, що на момент публікації її зміст є актуальним, і застерігаємо, що при прийнятті важливих рішень слід звернутись безпосередньо до юриста-фахівця в певній галузі - ви ж не будете приймати рішення про медичне втручання спираючись на публікації на форумах?

    Авторські права на оригінальний контент (тексти і зображення) належать їх авторам і розміщені з люб'язного дозволу авторів.
    Запрошуємо ділитись контентом з блогу дотримуючись цих вимог: зазначати ім'я автора, назву нашого сайту і не вносити зміни в оригінальний текст.
    © 2024 LegalShift  Войти